Historie školy
Vznik školy
Vznik hlučínského gymnázia byl spjat s připojením Hlučínska k ČSR v roce 1920. Zásluhu na založení školy měli zvláště někteří slezští rodáci, kteří získali významné funkce v zemské slezské vládě. Škola měla od počátku plnit dva cíle. Jednak vzdělávat místní inteligenci, jednak přispět k národnímu uvědomění hlučínského obyvatelstva. Postoj českých úřadů, vlastenců i samotných profesorů gymnázia byl takový, že vnímali Hlučínsko jako český kraj, který se ne vlastní vinou poněmčil a je nutno jej znovu vrátit do českého národního života. To se mělo uskutečnit především díky soustavnému osvětovému a výchovnému působení. Proto také byla na problematiku školství od počátku upřena zvýšená pozornost.
Vývoj v období první republiky
Zřízením státního reálného gymnázia v Hlučíně, který před tím školu tohoto typu neměl, byl pověřen zkušený pedagog a kulturní pracovník Jan Zacpálek. K základní charakteristice prvorepublikových gymnázií patřila jejich osmiletá délka a stále ještě výrazné zaměření na výuku jazyků.
Na počátku své existence se škola musela potýkat s řadou problémů, které se dařilo překonávat jen postupně. Neexistovala vhodná budova, gymnázium bylo nakonec umístěno v objektu zvaném Charlottenstift (dnešní Dům dětí a mládeže). Musel se zajistit nábytek, pomůcky, knihy a učebnice. Samostatným problémem byl nábor žáků. V počátcích se na gymnázium hlásilo jen minimum dětí z Hlučínska. Obtížné bylo také získání pedagogických pracovníků. Mnohým se do Hlučína s jeho složitými národnostními a sociálními poměry nechtělo.
Přesto se dá říci, že gymnázium mělo neuvěřitelné štěstí. Přízeň úřadů umožnila rychlé vybudování nové školní budovy (od roku 1924 začala sloužit výuce a škola v ní sídlí dodnes). Také žáků neustále přibývalo, a to včetně rodilých Hlučíňanů. Mezi vyučujícími se, přes časté obměny sboru, našly výrazné osobnosti. Za všechny uveďme alespoň dlouholetého ředitele školy Josefa Morice.
Nepokoje v pohraničí ve druhé polovině 30. let a následné mnichovské události v roce 1938 znamenaly náhlý konec školy v její původní organizační a ideové podobě.
Oberschule
Německé úřady využily školní budovu pro zřízení Ostlandschule (později Oberschule für Jungen). Nově zřízená škola převzala kromě budovy i část vybavení bývalého reálného gymnázia a také část žáků. Její zánik nastal v ledna 1945, kdy byla nejen Oberschule, ale i další školy na příkaz úřadů uzavřeny a vyučování z důvodu válečných událostí ukončeno.
Obnova po válce a první školské reformy
Když skončila válka, začalo obnovování českého reálného gymnázia. Nenahraditelnou roli zde sehrál především Pavel Strádal, který se stal novým ředitelem. Jeho znalost místních poměrů a pochopení pro ně, stejně jako jeho organizační schopnosti umožnily postupnou obnovu školy. Ve školním roce 1945/1946 se učilo ještě v provizoriu, ale od následujícího roku se již přešlo na řádnou výuku.
Rokem 1948 došlo k výrazným politickým a společenským změnám, které se zákonitě odrazily i v životě školy. Mimo jiné začalo období organizačních změn ve školství. V průběhu školního roku 1948/1949 vstoupil v platnost zákon o jednotné škole, podle kterého byla gymnázia přeměněna na školy čtyřleté. V lednu 1950 získala škola čestný název Gymnázium jaselských dělostřelců. Iniciativa vzešla od představitelů místní samosprávy a vojenské posádky. Používání čestného názvu ale vydrželo jen krátce, protože brzy přišla další reforma školství.
Jedenáctiletá a střední všeobecně vzdělávací škola
Už v roce 1952/1953 byla schválena další reforma, která spočívala ve vytvoření tzv. jedenáctiletých škol. Jedenáctiletá škola v sobě spojovala jak základní, tak i gymnaziální školství. Hlučínská jedenáctiletá škola vznikla od šk. roku 1953/1954 sloučením dosavadního gymnázia, tzv. 2. střední školy (měšťanské školy), 1. národní školy a 3. národní školy. Vznikl tak kolos s 20 třídami a bylo třeba učinit řadu organizačních a administrativních opatření. Ředitelem jedenáctiletky se stal Matěj Tureček, kterého později opět nahradil Pavel Strádal. Středoškolská výuka se značně zkomplikovala. Také vznikl problém s nedostatkem místa. Velkou část budovy gymnázia zaplnily třídy prvního a druhého stupně, odborné učebny musely být používány jako běžné třídy a učilo se i v místnostech, které k tomu nebyly původně určeny.
Částečnou změnu k lepšímu přinesl až nový školský zákon z konce roku 1960, podle kterého se od roku 1961 dosavadní 9.-11. ročníky jedenáctiletek změnily na samostatné střední všeobecně vzdělávací školy. U nás změna probíhala pomalu. Vzhledem k malému počtu tříd zůstala SVVŠ hospodářsky a organizačně spojena se základní devítiletou školou, která rovněž vznikla podle nového zákona. ZDŠ fungovala přitom i nadále v budově gymnázia. Ředitelem školy byl Vilém Plaček a později Radoslav Adamec. Teprve od školního roku 1963/1964 došlo k organizačnímu rozdělení obou škol, ale obě se nadále nacházely v jedné budově. Novým ředitelem samostatné SVVŠ byl jmenován Stanislav Rambousek.
Návrat ke gymnáziu
Šedesátá léta byla obdobím určité stabilizace. Projevila se ve fungování pedagogického sboru i v náboru žáků. Tento vývoj podstatným způsobem nenarušily ani události následující po srpnu 1968, i když několik pedagogů muselo ze školy odejít. V roce 1968 byl přijat zákon, kterým se všeobecně zaměřeným středním školám vrátil tradiční název gymnázium a došlo k změně délky studia na 4 roky. Od roku 1972 pak základní škola definitivně opustila poslední prostory, které ještě měla v budově k dispozici, což společně s rozsáhlou rekonstrukcí objektu v letech 1976-1980 výrazně přispělo ke zlepšení podmínek vyučování. Ředitelskou funkci převzal v roce 1973 po řediteli Rambouskovi Jaromír Volek.
V 70. a 80. letech se změny odehrávaly spíše v oblasti vyučovaných předmětů a metod práce. Opět byl posílen význam polytechnického vyučování. Byl vytvořen nový předmět základy výroby a odborné přípravy, který se na škole vyučoval v několika zaměřeních (základy strojírenství, stavebnictví, ekonomiky a zemědělství). Z dnešního pohledu jako trvalejší se ovšem ukázalo spíše zavedení jiné novinky – předmětu informatika a výpočetní technika, který se začal vyučovat od roku 1986/1987. V první polovině 80. let vznikla jedna z tradic naší školy, kterou je NON STOP neboli nepřetržité několikahodinové volejbalové utkání mezi jednou maturitní a jednou předmaturitní třídou. Tato akce se s některými obměnami udržela na škole dodnes.
V roce 1983 odešel Jaromír Volek do důchodu a nahradil ho RNDr. Jiří Bárta jako nový ředitel. Jiří Bárta pak kromě krátké epizody ve funkci krajského inspektora v letech 1988 a 1989 (ředitelem školy v té době byl Mgr. Jaroslav Horák) působil na škole až do roku 2005.
90. léta
Polistopadové období přineslo řadu změn, na které musela škola reagovat Byla například zrušena výuka základů výroby a odborné přípravy a výuka branné výchovy. Do pozice prvního cizího jazyka se dostal jazyk anglický, který odtud vytlačil ruštinu. Rozšířil se prostor pro volitelné předměty. Výrazně vzrostl význam a později i počet hodin informatiky a výpočetní techniky. Tyto a další změny také přinesly částečnou obměnu pedagogického sboru. Bezpochyby největší výzvou se ale ukázala možnost zřizovat víceletá gymnázia. Vedení školy společně s pedagogickým sborem se rozhodlo rovněž využít tuto příležitost a požádalo ministerstvo školství o povolení šestiletého studia. To bylo po určitých průtazích nakonec získáno. První studenti tohoto studia nastoupili v září 1993. Počet šestiletých tříd postupně narůstal, pozvolna začal měnit charakter školy a počítalo se s tím, že časem na gymnáziu zůstane jen tento studijní program, zatímco čtyřletý bude zcela ukončen.
Proměňovalo se také právní postavení školy. Od roku 1992 získala škola právní subjektivitu a stala se rozpočtovou organizací ministerstva školství. Od ledna 1995 se pak škola stala příspěvkovou organizací ministerstva. V témže roce se uskutečnily oslavy 75. výročí školy spojené se sjezdem abiturientů a vydáním almanachu. I přes nepříznivou situaci ve financování školství se v 2. polovině 90. let podařilo uskutečnit některé projekty modernizující budovu školy, například plynofikace vytápění. Výrazné investice šly také do výpočetní techniky.
Dlouholetou tradici studentských akcí, jako je NON STOP ve volejbalu nebo Sportovní den o putovní pohár Pavla Strádala, rozšířil v první polovině 90. let tzv. Crazy den (recesistní zábavné dopoledne, při kterém každá třída předvádí ostatním svůj program a porota vybírá vítěze). Obě akce se vzájemně vhodně doplňují a probíhají vždy okolo 17. listopadu jako připomínka Mezinárodního dne studentstva. Od 2. poloviny 90. let se stal velmi oblíbeným nově zavedený letní sportovní kurz, který vhodně doplnil již existující zimní lyžařský výcvik. Pravidelně se také pořádaly především jazykově zaměřené vícedenní exkurze do anglicky a německy mluvících zemí. Výraznou aktivitou, do které se zapojilo mnoho generací studentů, byl smíšený pěvecký sbor. Ten také školu velmi úspěšně reprezentoval na řadě pěveckých soutěží a dalších kulturních vystoupení.
První dvě desetiletí 21. století
Po vzniku vyšších územně samosprávných celků přešly pravomoci v oblasti středního školství právě na ně. V našem případě to znamenalo, že od školního roku 2001/2002 se zřizovatelem školy stal Moravskoslezský kraj. K 1. lednu 2007 pak začala škola používat nové pojmenování. Získali jsme čestný název Gymnázium Josefa Kainara, Hlučín, který se rychle vžil a stal se trvalou součástí identity školy (básník Josef Kainar je jedním z našich nejvýznamnějších absolventů, na gymnáziu maturoval v roce 1938).
V roce 2005 se rozhodl dosavadní ředitel RNDr. Jiří Bárta odejít z funkce ze zdravotních důvodů. Novým ředitelem se stal Mgr. Jiří Šebesta, který ve funkci působil do roku 2012. Tehdy ho nahradila jako nová ředitelka PhDr. Charlotta Grenarová. Významnou změnou bylo také zřízení tzv. školské rady. Jednalo se o novinku vycházející z nového školského zákona.
Od roku 2006/2007 se rozběhla reforma základního a středního vzdělávání, která rovněž vycházela z nového školského zákona přijatého v roce 2004, dále z tzv. Bílé knihy a z dokumentu Rámcový vzdělávací program pro základní (gymnaziální) vzdělávání. V první fázi reformy musela škola na základě výše uvedených dokumentů vypracovat tzv. školní vzdělávací program (ŠVP), podle kterého se pak mělo začít vyučovat. Tím začala druhá fáze reformy spočívající v zavedení ŠVP do výuky. Přechod na nový systém byl postupný. Ve školním roce 2009/2010 se podle něj vyučovalo v primách a terciích a pak následovaly postupně další ročníky. Zároveň se už od 90. let připravovaly různé plány na změnu maturitních zkoušek. Reforma se ale neustále odkládala a definitivně byla schválena až v roce 2010.
Plánovaný přechod na čistě šestileté gymnázium se ukázal z různých důvodů jako komplikovaný a oproti původním předpokladům se protáhl (poslední přijímací zkoušky do čtyřletého studia se konaly ve školním roce 2003/2004 a poslední třída tohoto studia maturovala v roce 2007/2008). To už ale byla ve školství zcela jiná situace než na začátku 90. let. Reakce na změnu ze strany rodičovské veřejnosti byla spíše negativní. Nesplnilo se ani očekávání, že se tak zvýší počet zájemců o studium. Od roku 2013/2014 bylo proto čtyřleté studium obnoveno. S touto změnou souvisela také optimalizace počtu tříd a snížení celkového počtu žáků na přibližně tři sta.
Další výraznou změnou po roce 2000 byla rozrůstající se vybavenost učeben moderní multimediální technikou. Ve druhém desetiletí tohoto období již byly dataprojektory a počítače ve všech učebnách. Vznikla také nová multifunkční učebna vybavená 30 počítači. To ale nebyla jediná modernizace školní budovy. V celé budově byla vyměněna okna. Školní kuchyně byla přeměněna na výdejnu stravy (obědy jsou dovážena ze ZŠ Hornická). Dále byla k budově školy přistavěna hydraulická plošina pro hendikepované, byly renovovány odborné učebny (nejdříve laboratoř fyziky a chemická posluchárna, později učebny jazyků a IVT, nakonec laboratoře biologie a chemie). V přízemí pak vznikla zcela nová knihovna, která zároveň slouží také jako učebna.
Ve své činnosti úspěšně pokračoval smíšený pěvecký sbor. Škola také začala pořádat pro žáky různé aktivity. Mohli se zapojit do mezinárodního programu DofE a účastnit se školou pořádaných soutěží, jako je LoMaS a HumaS. Nejen pro naše žáky, ale hlavně pro žáky základních škol pak je pořádána recitační soutěž. K výrazným studentským počinům patřil vznik školního rádia OMEGA, které svou činnost zahájilo v roce 2000. Redakce rádia se několikrát změnila a vysílání se nakonec udrželo až do roku 2017. Mezi studentské iniciativy můžeme zařadit také akci s názvem Studenti studentům, na které mohli hudebně, pohybově nebo jinak nadaní studenti předvést své dovednosti spolužákům. Konala po několik let vždy v období přijímacích zkoušek. Širší veřejnosti byl v říjnu 2002 určený pořad věnovaný Iljovi Hurníkovi a Slezsku, který škola uspořádala ve spolupráci s městem Hlučínem a místními kulturními institucemi. Druhou významnou událostí, při které se škola prezentovala široké veřejnosti svým kulturním programem, byly oslavy 90. výročí školy v roce 2010. Kulturní akce byly uspořádány také v roce 2011 a 2017 v souvislosti s kulatými výročími Kainarova narození a úmrtí. V roce 2018 se pak poprvé konal GymplFest (hudební festival určený současným i abiturientským školním kapelám). Festival se od té doby koná pravidelně.
Škola navázala i mezinárodní spolupráci. Od roku 2000/2001 spolupracovala s některými polskými školami v rámci programu Phare CBC. Projekt sice po několika letech skončil, ale díky němu navázané kontakty s Lyceem v Namyslówě pokračovaly i v následujících letech.
Současnost
V roce 2019 jsme začali intenzivně připravovat oslavy stého výročí. Nikdo tehdy ještě netušil, že následující více jak dva kalendářní roky budou poznamenány pandemií covidu-19. Pandemie pak v roce 2020 částečně zasáhla do programu oslav, ale i tak se podařilo uskutečnit všechny hlavní akce. V únoru 2020 to byla studentská vědecká konference věnovaná dějinám Hlučínska a naší školy a školní ples v duchu dvacátých let. Hlavní program se uskutečnil v září 2020. Zahrnoval slavnostní zahájení oslav za přítomnosti předsedy Senátu PČR Mgr. Miloše Vystrčila, dny otevřených dveří, dva rozmanité kulturní programy (na školním dvoře a v Červeném kostele) a slavnostní mši. K výročí byl vydán také almanach.
Pandemie jinak způsobila opakované uzavření škol, žáci i vyučující si museli postupně zvyknout na distanční výuku za pomocí moderních komunikačních prostředků. Pro všechny to bylo složité období po stránce organizační i výukové, zvláště proto, že i když v některých obdobích probíhala prezenční výuka, platila řada hygienických a dalších opatření. Všichni byli rádi, že od jara 2022 se výuka definitivně vrátila do běžných kolejí.
I přesto, že v době pandemie byly různé veřejné akce spíše omezovány, podařilo se škole začít pravidelně pořádat tzv. Punčobraní (charitativní akce spojená s bohatým kulturním programem, jejíž výtěžek je určen Nadaci Pavla Novotného). Koná se vždy v listopadu. Po odeznění pandemie se rovněž začaly znovu konat všechny pravidelné akce, které škola pořádá (viz výše). K novým aktivitám patří také ty, které v posledních letech vznikly z iniciativy studentů. Jedná se například o Halloween (žáci soutěží o nejlepší kostým) nebo o školní debatní klub, který už dosáhl některých zajímavých úspěchů v tzv. Debatní lize.
Vývoj školy se nezastavil. Uskutečněno bylo několik vylepšení školní budovy a také byly zlepšeny výukové možnosti. Na podzim 2020 byla původní hydraulická plošina nahrazena plnohodnotným výtahem. V roce 2021 byla rekonstruována školní kotelna a vybudována venkovní učebna, v roce 2022 byla dokončena učebna robotiky. Došlo také k renovaci řady kabinetů a dalších školních prostor. Aktuálně je v běhu kompletní výměna elektroinstalace. V září 2024 jsme ukončili její první fázi, druhou fázi zahájíme v červnu 2025. K výrazným vylepšením ve výukové oblasti patří zavádění výuky robotiky, ale také rozšíření nabídky vyučovaných cizích jazyků o španělštinu. Dále také zapojení do programu Erasmus+, který umožňuje jak učitelům, tak i žákům bezplatné výjezdy do ciziny za účelem jazykového i dalšího vzdělávání.
K posledním velkým změnám, ke kterým na škole došlo, se řadí změna ve vedení školy. Dosavadní ředitelka PhDr. Charlotta Grenarová se rozhodla odejít do důchodu. Na základě výsledků konkurzu našeho zřizovatele, Moravskoslezského kraje, se novou ředitelkou školy stala od 1. srpna 2024 Mgr. Andrea Cahelová.
Úřední deska
Povinně zveřejňované informace podle zákona č. 106/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů
1. Název
Gymnázium Josefa Kainara, Hlučín, příspěvková organizace
2. Důvod a způsob založení
Hlavním účelem zřízení organizace je uskutečňovat vzdělávání a výchovu žáků podle vzdělávacích programů.
Zřizovatelem je Moravskoslezský kraj, 28. října 2771/117, 702 18 Ostrava
3. Organizační struktura
4. Kontaktní spojení
5. Případné platby lze poukázat
Komerční banka, číslo účtu 190723620297/0100
6. IČO
47813091
7. DIČ
Nejsme plátci DPH
8. Hlavní dokumenty
– Výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2023/2024
– Výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2022/2023
– Výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2021/2022
– Výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2020/2021
– Výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2019/2020
– Vnitřní řád školní jídelny-výdejny
9. Nejdůležitější používané předpisy
– Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
– Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
– Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
– Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
– Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
Nejdůležitější předpisy jsou k dispozici na internetových stránkách Ministerstva vnitra www.mvcr.cz, Ministerstva školství, mládeže a sportu www.msmt.cz a v kanceláři školy.
10. Žádosti o informace, příjem dalších podání
Žádost o poskytnutí informace se podává ústně nebo písemně (doručená poštou, elektronickou poštou nebo na jiném nosiči dat). Pokud žádost o poskytnutí informace směřuje k poskytnutí zveřejněné informace, může zástupce povinné osoby místo požadované informace sdělit jen údaje umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace. V případě ústní žádosti tak učiní neprodleně, v případě písemné žádosti nejpozději do 7 dnů ode dne doručení žádosti. Pokud žadatel trvá na přímém poskytnutí informace, musí mu být poskytnuta. Není-li žádost vyřízena ústně, poskytne se požadovaná informace písemně, nahlédnutím do spisu (včetně možnosti pořízení kopie) nebo na paměťových médiích.
Pracovníci určení k poskytování informací – v úředních hodinách (8:00 – 14:00 hod.):
Mgr. Andrea Cahelová – ředitelka školy
Mgr. Petr Klein – zástupce ředitelky školy
Bc. Sylva Brixová – asistentka ředitelky školy
Spojení na výše uvedené pracovníky:
tel: +420 595 041 194, +420 553 876 030
e-mail: mail@ghlucin.cz
11. Opravné prostředky
Odvolání proti rozhodnutí ředitelky školy lze podat k Odboru školství, mládeže a sportu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje prostřednictvím ředitelky školy, a to do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí nebo od uplynutí lhůty pro vyřízení žádosti.
12. Formuláře
V rubrice formuláře najdete:
- Žádost o povolení individuálního vzdělávacího plánu
- Žádost o přestup
- Žádost o přerušení studia
- Žádost o opakování ročníku
- Žádost o uvolnění z výuky tělesné výchovy
- Žádost o uvolnění z výuky
13. Sazebník úhrad za poskytování informací
Žadatel při podání žádosti a její zaevidování v kanceláři školy uhradí zálohu ve výši min 75 % na úhradu předpokládaných nákladů dle sazebníku. Záloha je splatná při podání ústní žádosti o informaci v kanceláři školy v hotovosti. U písemně podané žádosti je záloha splatná do 3 dnů po obdržení výzvy k zaplacení, zaslané školou žadateli buď v hotovosti v kanceláři školy, nebo bezhotovostní platbou. Škola provede vyúčtování zálohy v závislosti na skutečně vynaložených nákladech spojených s vyhledáváním informací a sdělí výslednou částku žadateli nejpozději ve lhůtě pro poskytnutí informace § 14, odst. 3, písm. c), s přihlédnutím k ustanovení § 20, odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. Žadatel uhradí vyúčtovanou částku buď v hotovosti při převzetí informace, nebo převzetím informace zaslané na dobírku.
14. Výroční zpráva podle zákona č. 106/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Výroční zpráva o poskytování informací 2023
15. Adresa elektronické podatelny
E-mail: mail@ghlucin.cz
ID datové schránky: jt3xq8f
16. Rozpočet a střednědobý výhled rozpočtu příspěvkové organizace
Novelou zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, je s účinností od 21. 2. 2017 příspěvkové organizaci stanovena povinnost sestavovat rozpočet a střednědobý výhled rozpočtu, které schvaluje její zřizovatel.
Rozpočet příspěvkové organizace je plán výnosů a nákladů na kalendářní rok a střednědobý výhled rozpočtu je plán nákladů a výnosů na další dva roky následující po roce, na který je sestavován plán na kalendářní rok.
Povinnost zveřejnit návrh rozpočtu/střednědobého výhledu rozpočtu a schválený rozpočet/střednědobý výhled rozpočtu je zajištěna zveřejněním na internetových stránkách zřizovatele http://www.msk.cz/verejna_sprava/index.html
Školská rada
Zástupci zřizovatele: | prof. Ing. Jaroslav Dvořáček, CSc. |
Mgr. Daniel Havlík | |
Zástupci ped. pracovníků: | Mgr. Romana Olšáková, předsedkyně |
Mgr. Petr Klein | |
Zástupci za žáky: | Mgr. Jana Juchelková |
Ing. Ondřej Cahel |
Spolek rodičů
Členové výboru:
předsedkyně výboru: | Michaela Němcová – 3. A |
hospodářka: | Eva Samková – III |
Veronika Magerová – 1. A
Nikola Zaoralová – 2. A Sabina Višnická – 4. A Jana Krátká – I Šárka Albrechtová – II Alena Škutová – IV Natálie Bednaříková, Barbora Rybářová – V Jan Krejčíř – VI
|
|
Hlavní aktivity:
- – podpora studentů (cestovné, odměny)
- – organizace školního plesu
- – sponzoring: nákup výukových programů, školních pomůcek, …
- – Den učitelů
Číslo účtu spolku je 1843925399/0800. Příspěvky lze na účet zaslat.
IČ spolku je 689 41 447.
Kontaktní mail je spolekgjk@seznam.cz
Stanovy spolku jsou zde.
Výchovné a kariérové poradenství
Výchovná poradkyně: Mgr. Radomíra Hrušková
e-mail: hruskova@ghlucin.cz, tel.: +420 553 876 035
Náplň práce:
– poradenství při studijních problémech
– poradenství při výchovných problémech souvisejících se školou
– poradenství při volbě povolání
Konzultační hodiny:
– studenti: po domluvě kdykoliv
– zákonní zástupci: pátek 9:00 – 11:00 nebo po telefonické domluvě kdykoliv
Metodik prevence
Náplň práce:
– poradenství v oblasti protidrogové prevence a jiných rizikových forem chování
Konzultační hodiny:
– studenti: kdykoliv po domluvě
– zákonní zástupci: pátek 8:00-10:00 nebo po telefonické domluvě kdykoliv
e-mailová schránka důvěry:ghlucin.pomoc@seznam.cz
Školní preventivní strategie
Minimální preventivní program
Granty a projekty
Projekt: DIGITALIZUJEME ŠKOLU REALIZACE INVESTICE NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY – KOMPONENTA 3.1
V rámci Investice č. 2: Vybavení škol digitálními technologiemi z komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy vynaložila škola finanční prostředky:
– k dosažení cíle č. 172 zakoupením digitálních technologií a vybavení za účelem dálkového studia;
– k dosažení cíle č. 173 zakoupením IT zařízení do školního fondu mobilních digitálních zařízení pro znevýhodněné žáky (prevence digitální propasti);
– k dosažení cíle č. 174 zakoupením digitálních technologií a vybavení na podporu digitální gramotnosti a zavedením nových vzdělávacích programů v oblasti IT.
Projekt: Inovativní přístup k výuce a vzdělávání III z operačního programu Jan Ámos Komenský reg. č. CZ.02.02.XX/00/22_003/0003019
Odkaz na plakát zde
Projekt: Modernizace učeben pro výuku předmětů přírodních věd, cizích jazyků a digitálních technologií na Gymnáziu Josefa Kainara, Hlučín, p. o.
Operační program
Integrovaný regionální operační program
Cíl projektu
Hlavním cílem projektu je zvýšit kvalitu výuky v klíčových kompetencích přírodní vědy, cizí jazyky a práce s digitálními technologiemi na Gymnáziu v Hlučíně a zvýšit tím uplatnitelnost absolventů školy na trhu práce. Hlavního cíle dosáhneme zkvalitněním školní infrastruktury, a to modernizací a vybudováním dvou počítačových učeben (včetně pořízení nového hardware, IT a AV techniky), čímž dojde ke zatraktivnění, zkvalitnění a zefektivnění poskytované výuky.
Schválený rozpočet projektu
2 303 752 Kč, z toho dotace EU 2 073 376,80 Kč
Na projekt je poskytována finanční podpora z EU.
Projekt: MODERNIZACE VÝUKY PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ I
Operační program
Integrovaný regionální operační program
Cíl projektu
Cílem projektu byla modernizace a rozšíření možnosti výuky přírodovědných předmětů na středních školách Moravskoslezského kraje za účelem zvýšení kvality vzdělávání ve vazbě na budoucí uplatnění absolventů na vysokých školách a na regionálním trhu práce. Výstupem projektu byl vznik nových a modernizace stávajících odborných učeben a laboratoří přírodovědných předmětů (chemie, fyzika, biologie), do nichž byly pořízeny modernější přístroje, didaktické pomůcky a vybavení včetně laboratorního nábytku a IT techniky.
Celkové výdaje projektu
5 605 573 Kč
z toho dotace EU 4 358 786 Kč
Na projekt je poskytována finanční podpora z EU
Projekt byl realizován v programovém období 2014‑2020
Projekt: BOTANICKÁ ZAHRADA
Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministerstva životního prostředí.
Projekt „Botanická zahrada“ 1568360653_Výzva_7_2019_NPZP byl financován Státním fondem životního prostředí ČR. V místě bývalého volejbalového hřiště, které nesplňovalo požadované parametry a nesloužilo žádnému účelu, jsme vybudovali venkovní učebnu v zahradě s přístřeškem chránícím před ostrým sluncem při venkovní výuce, skalku se skalničkami a různými druhy kamení a keřů. Uvnitř zahrady jsme vytvořili relaxační zónu s lavičkami a květináči osazenými rozmanitými keříky a trvalkami.
Odkazy: Státní fond životního prostředí ČR, Ministerstvo životního prostředí
Projekt: PŘÍRODNÍ VĚDY MODERNĚ A BEZ PŘEKÁŽEK
Předmětem projektu je modernizace dvou přírodovědných učeben. Hlavním cílem projektu je zvýšit kvalitu výuky na Gymnáziu Josefa Kainara, Hlučín a tím i zlepšit uplatnitelnost absolventů školy na trhu práce v klíčových kompetencích přírodní vědy.
Hlavním cílem projektu je zvýšit kvalitu výuky na gymnáziu Josefa Kainara v Hlučíně a tím zvýšit a zlepšit uplatnitelnost absolventů školy na trhu práce v klíčových kompetencích – přírodní vědy.
Mezi specifické cíle patří:
- Zmodernizovat vybrané přírodovědné učebny, a to jejich drobnou rekonstrukcí včetně pořízení moderního vybavení a učebních pomůcek.
- Zatraktivnit výuku pro žáky.
- Zvýšit úspěšnost a zkvalitnit přípravu k přijímacím zkouškám na vysokou školu.
- Sladit požadavky poptávky a nabídky na regionálním trhu práce.
Díky realizaci projektu očekáváme následující pozitivní změny: realizace hlavních aktivit projektu napomůže škole disponovat moderní infrastrukturou pro poskytování středoškolského gymnazijního vzdělávání ve vybraných výukových předmětech; zvýšení zájmu o studium na naší škole; zvýšení zájmu o volitelné výukové předměty; zkvalitnění přípravy k přijímacím zkouškám na vysoké školy; lepší reprezentace školy ve Středoškolské odborné činnosti a v úspěších v předmětových olympiádách a soutěžích; zvýšení uplatnitelnosti našich absolventů na trhu práce včetně sladění nabídky a poptávky po práci.
Projekt Přírodní vědy moderně a bez překážek je spolufinancován Evropskou unií.
Projekt: INOVATIVNÍ PŘÍSTUP K VÝUCE A VZDĚLÁVÁNÍ II
Více informací jsou zde.
Projekt: INOVATIVNÍ PŘÍSTUP K VÝUCE A VZDĚLÁVÁNÍ
Více informací jsou zde.
Projekt: MODERNIZACE VÝUKY PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ I.
Zapojili jsme se do projektu Inovativní přístup k výuce a vzdělávání, který je spolufinancován Evropskou unií. Gymnázium Josefa Kainara tak získá novou laboratoř chemie a biologie včetně materiálního vybavení. Na nové laboratoře se můžete těšit nejdříve v březnu 2018.
Projekt: EMISE
Aby Hlučínsko dýchalo čistší vzduch
Gymnázium Josefa Kainara v Hlučíně se připojilo k projektu Emise Slezského gymnázia v Opavě, který se snaží zlepšit kvalitu našeho ovzduší.
Během topné sezóny osloví dvacítka studentů vybavena informačními letáky obyvatele města Hlučína a dalších obcí na Hlučínsku. Letáky studenti připomenou zásady správného spalování, upozorní na zdravotní rizika při spalování škodlivých látek a vysvětlí, jak se chovat ve smogové situaci. Občané dostanou rovněž informace Odboru životního prostředí města Hlučína o možnostech výměny starých neekologických kotlů na tuhá paliva za moderní nízkoemisní kotle.
Od roku 2016 budou rovněž studenti gymnázia školit žáky hlučínských základních škol v oblasti ekologie, biologie a chemie. Teoreticky i prakticky se žáci přesvědčí, jak důležité je se o čistotu našeho ovzduší starat.
Osloví-li Vás studenti u vašeho domu, nebo najdete-li leták ve své poštovní schránce, podpořte projekt Emise tím, že studenty vyslechnete a letáky přečtete. Každý z vás může přispět k tomu, že budeme v našich ulicích dýchat lepší vzduch.
Mgr. Petr Klein
Projekt: Výzva č. 56
Naše škola byla vybrána k účasti v projektu dle Výzvy č. 56 MŠMT, reg. číslo projektu CZ.1.07/1.1.00/56.2010. Tento projekt probíhal od 1. 7. 2015 do 31. 12. 2015.
V rámci projektu jsme uspořádali pro naše žáky dva poznávací zájezdy spojené s jazykovou výukou, a to do Německa s výjezdem do Švýcarska a Londýna. V rámci zájezdu absolvovali žáci výuku v počtu 9 hodin v tom jazyce, kterému se učí na naší škole.
Základní informace o zájezdech:
1. Londýn a okolí, 21. – 27. 11. 2015 pro 50 žáků
2. Rakousko, Německo, Švýcarsko, 7. – 13. 11. 2015 pro 40 žáků,
Zájezdy byly určeny přednostně pro žáky, kteří reprezentují školu na olympiádách a vědomostních soutěžích, pořádají a účastní se akcí společensky prospěšných, při nichž reprezentují školu, plní si řádně studijní povinnosti a angažují se pro školu nad rámec studijních povinností.
Projekt: Podpora jazykového vzdělávání ve středních školách
Zastupitelstvo Moravskoslezského kraje svým usnesením č. 22/1872 ze dne 14. prosince 2011 schválilo zahájení přípravy projektu „Podpora jazykového vzdělávání ve středních školách“ z Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko 2007 – 2013, jehož partnerem se stala i naše škola.
Cílem projektu je přispět ke zkvalitnění vybavení naší školy, a tím také ke zkvalitnění poskytovaného vzdělávání. Projekt se týká dvou našich učeben, které slouží převážně k výuce cizích jazyků.
Po dobu přípravy projektu naše škola úzce spolupracovala s garanty projektu z Odboru školství, mládeže a sportu MSK KÚ. Poskytovala jim plány a popis učeben, návrhy rozmístění nábytku, návrh dalšího možného využití učeben, požadavky na nástěnné učební pomůcky, fotografie stávajících prosto i další dokumenty, bez nichž by se projekt nemohl realizovat.
Realizace projektu proběhla ve třech etapách, a to od září do prosince 2013. Na všechny tři části byly vypsány veřejné zakázky. V 1. fázi byly učebny vybaveny nábytkem, tj. lavicemi, židlemi, skříňkami a žaluziemi. Ve 2. fázi byla dodána IT technika a ve 3. fázi došlo k dovybavení učeben odbornou technikou (jazykovou laboratoří, interaktivním dataprojektorem, keramickou tabulí, vizualizérem a nástěnnými učebními pomůckami).